от Stoyan Gerov » Сря Окт 10, 2007 9:37 am
Аз застъпвам тезата на SSTAN. Хубаво е да има състезание но не е ясно, кой ще го популяризира, кой ще го финансира, кой физически ще се занимава с подготовката му. Трябва да кажа, че колкото и да си говорим, докото някой не се хване и го осъществи, няма нищо да се получи, а само ще си мерим тезите.
Аз като организатор на конкурса "Винен индекс" съм се захванал и ще го направя. Конкурса ще обяви технолог на годината според класацията на вината, защото точно тук е състезанието. На кого виното е по-хубаво и по-харесвано. От това по голям ориентир, здраве му кажи. Аз се опитвам да обединя и други институции около идеята и ще продължавам та търся такива.
Имах щастието да пътувам във винарски страни, и съм наблюдавал подобни класации. Никъде по света не съм чувал за състезание между технолози в директен сблъсък. В Австралия присъствах на награждаването на лозар на годината и винар на годината в Бароса. Той обаче не се сътезава с другите, а избран от медиите и от колегите си. Ако някой е чул по света и знае къде се провежда такова състезание между технолози, ще се радвам да ме осведоми.
Що се отнася, до въпроса, че някои технолози са популярни, а нямат добри дегустационни умения сигурно е вярно. Аз обаче съм скептик относно тестове, при които се определя праговото усещане на сладост, сол или каквото там е, и това да ни е критерият. Виното е една комплексна суровина и изисква много по широк поглед. Нямам нищо против младите в бранша, аз самият се числя към тях, но мисля че има доста каво да учим. Установил съм сам за себе си че с времето уменията и усещанията ми се развиват и подобряват. Смятам, че дегустирането, а и правенето на вина изисква години работа.
Ще се върна и на темата за артистите. Както една роля е продукта на артиста и тя се гледа от критици, публика и колеги, така и виното е продукт на твореца винар, и се гледа от критици (дегустатори), публика (клиенти) и колеги.
А бе честно казано не мисля, че тук ще постигнем нещо конкретно като решение. По-скоро за мен са важни идеите които се дават. Тези идеи да се възприемат от някой, да се доразвият и от там на сетне да се работи.
Аз съм на мнение, че ние трябва да стартираме с един такъв избор, а по-натам той да се осъвършенства. Защото ето че дойде средата на остомври, а нямаме нищо.
Що се отнася до номинацията дали да е от конкурси или от институции съм съгласен с nikolay, че трябва да се прави от институции. Какво обаче стана като говорих с висш представител от агенцията. "А нас не не месете, това не е работа на агенцията". Предполагам, че така ще стане и с камарата. Сега за мен най важно е катедрата в Пловдив да откликне, институтът в София и най- вече съюза на енолозите. Аз обаче въпреки, че съм сагласен да се номинира от институции, смятам, че и конкурсът трябва да има значение. Защо? Точно в конкурса се дава оценка на основната дейност на енолога, на неговият продукт. Вярно е, че зад едно вино стоят понякога група от технолози, но водещ за даденото вино е един или двама. Това го казвам от опитът с фирмите в които съм работил. Затова в конкурсът "Винен индекс" е предвидено да се посочват две имена. Физически наблюдението на резервоара, обливането на шапката или изобщо операциите по ферментацията или обработките може да са правени от някой млад технолог, но при всички случаи технологът, който задава режимите и ръководи процеса, е човека който създава виното. Тук се основав и на опит, който имам и от чежбина, там нещата са пак така. Защото и техник винарите съм чувал да имат претенции, че те са направили дадено вино. Те казват "той технолога само идва върти чашата пише нещо и заминава. Ние го провим виното" Това го казвам във подкрепа на това, че не целият екип от технолози е създател на едно вино. Пак ще се върна на артистите, много са артистите в една постановка или филм, но 1-2 или 3 -ма са главните. Не, че и другите не допринасят за общият фон, но те ще трябва да чакат своят звезден миг някъде във времето.
Доста е дълга тази тема, но аз се радвам, че тя среща дискусия. Аз честно казано се нагърбих да определя технолог на годината, производител на годината и вносител на годината собразно участието на вината във конкурса. Опитвам се СЕБ и другите институции да ги задействам и да се неправи една комплексна оценка, за да се постави някакво начало, защото ми става смешно, че обикновенният човек смята сомелиерът за винар, а за енологът изобщо не е чувал. Затова сме направили този конкурс в института, за да покажем хубавите вина, същевременно да покажем и кои са хората, които ги правят, защото го заслужават. Така ще ги стимулираме да продължат.
Конкурсът ще избере технолог, защото е залегнало в регламента и е неизбежно. Аз обаче ми се ще поне веднъж винарите да се обединят. Хората се объркват вече, агенция по виното, камара, алтернативна камара, институт в София, институт в Плевен, институт в Пловдив, съюз на енолозите, и винен рицарски орден и какви ли не организации (които не е лошо да ги има), но защо всички дърпат в различни посоки, и всеки вика другият е маскара.
Хайде стига толкова. че стана дълго моето обръщение.